Sunday 23 September 2012

Hello 2nd Year ^^

-bismillah-

HOI, JOM TUNTUT ILMU!

:D
haa, guane nak sebut nih?

Dari kecil lagi kita telah dihantar ke tadika untuk menuntut ilmu, sebelum itu lagi kita dah diajar oleh ibu bapa secara tidak formal. Kita pula sering dinasihati oleh ayah bonda "adik nanti belajar rajin-rajin tau" ungkapan yang sering kita dengar :')haruslah.

Tapi kenapa kita perlu untuk menuntut ilmu?
"eh, kalau tak menuntu ilmu, kau tak boleh jalan tau tak, nak makan pun tak boleh!"
Bukankah setiap perkara yang kita lakukan mestilah perlu dengan ilmu baru kita boleh lakukan. Makan, minum, berlari, hatta nak buang air pun kita perlukan ilmu tau tak! heh.

Menuntut ilmu bukan sahaja harapan ayah bonda kita, heh, tau tak, Allah suruh juga kita tuntu ilmu tau tak! Allah suruh kita berjihad dijalannya. Menuntu ilmu itu berjihad bukan?!
hoh, hosem gila, kita hanya perlu berduduk lenggang, sambil goyang kaki menelaah pelajaran dan itu sudah dipanggil jihad! 
wohohoo. kita setanding dengan Briged al-Qasam menentang Israel saban hari. cooool gila! kita juga laksana Sultan Muhammad al-fateh, Salahudin al-Ayyubi, dan juga para pejuang islam yang lain. *Tapi mereka jauh lebih hebat. eheh. jangan perasan lebih.

Tak percaya ?

Abu Darda’ radhiyallahu ‘anhu pernah berkata bahawa, 
“Sesiapa yang mengatakan bahawa pergi berulang-alik mencari ilmu itu bukan sebahagian dari jihad, maka sesungguhnya akal dan fikirannya telah lemah.” (Diriwayatkan oleh Ibnu ‘Abdil Barr)
 Dan yang paling penting, dengan ilmu jugalah kita dapat mengenali Allah dengan lebih dekat. 
Dan perasaan chenta kita kepada Allah juga akan semakin mendalam selepas kita semakin dekat dengan ALLah. Sebab itulah Allah memuliakan orang yang mempunyai ilmu ;)

“...niscaya Allah akan meninggikan orang-orang yang beriman di antaramu dan orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan beberapa darjat. Dan Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan.” (Surah al-Mujadilah, 58: 11)

Tak mahukah kita kembali kepada-Nya dengan kemuliaan?
Orang yang menuntut ilmu itu diangkat kemuliaanNya oleh Allah ^^
Ayuh kita menuntut ilmu dengan hati yang ikhlas demi menggapai cita-cita kita, dan yang paling penting, hadirkan diri kita untuk menuntut ilmu hanya kerana Allah.

Siapa tahu buku ni angkat tangan! (^-^)/
Avicenna. Nama glamour Ibn Sina.

Para ilmuwan islam semakin ketandusan, teknologi dikuasai oleh Ilmuwan barat,
marilah kita menyedut roh-roh ilmuwan islam terdahulu seperti Ibnu Sina, Al-khowarizmi dan jutaan lagi ilmuwan islam yang dahulunya pernah gah di mata dunia.
HIDUPKAN KEMBALI ZAMAN KGEMILANGAN ISLAM DENGAN ILMU!
AYUH! YOSHHH!!

Akhir kalam, selamat kembali ke sekolah buat rakan-rakan Domers yang osem-osem sekahalian. Jangan sesekali pernah berputus asa, kita semua mahu kembali kepadaNya dengan kemulian :D Bukan keputusan yang dinilai, tapi usaha kita tu yang ALLah nilai tau ;)

sekian.

-by :
yang hengsem,
Umar al-Mujahid.


No comments:

Post a Comment