Tuesday 4 September 2012

"Aku Ingin Kembara Lagi"

Kembara menjadikan aku pentafsir kehidupan.
Lalu, aku ingin kembara lagi.
Mencari erti diri, dalam persimpangan keliru.
Mematangkan diri untuk ujian yg sentiasa cemburu.
Aku tahu, perjalanan ini satu amanah,
Maka aku harus jadi insan kuat bukannya kalah.
Makin lama aku berjalan di titian masa,
Makin bergoncang tenang yang selama ini aku punya.
Aku juga tahu di sini tak pernah ada syurga.
Beradu nyenyak seolah di kamar istana, di sini aku bukan raja.
Aku hanya si hamba, yg bekerja taat untuk tuannya.
Ada hari aku letih, aku kecewa dan aku hilang punca,
Tapi, semuanya tak pernah buat aku berhenti bekerja dan percaya,
Bahawa mimpi-mimpi indah aku, 
Dia pasti mengkabulkan semuanya.
Maka di kembara ini,
Aku akan teruskan mencari,
Alasan untuk terus memajukan diri.
Mempersiapkan diri, mematangkan diri.
Takkan pula berhenti untuk menilai diri.
Biar di mana sahaja aku rendah diri,
Di waktu apa saja, aku mengenal diri,
Sedar tanpa Dia, aku takkan mampu berdiri.
Sesungguhnya, bahagia dan syurga itu dihujung usaha.
Demi aku, dia, dan mereka, maka aku akan teruskan mengembara!  
- Pelangi Syurga
Credit: hai-online.com

No comments:

Post a Comment