Friday 17 August 2012

Hormat; Tepuk Dada Tanya Hati

-bismillah-

Persoalan HORMAT. Hormat dan berkat itu berkait. Sungguh. Bagaimana ? Dengan hormat pada 'beliau', kita mendapat berkat dari 'Dia'. Dengan berkat dari-Nya itu, kita mampu mendapat hormat dari yang lain pula.
"Life is what you give. Give good services and you'll receive good services back." - Dr Jamnul Azhar on qualities of doctors.
Jom baca buah fikiran sahabat kita !

:: TEPUK DADA TANYA HATI <3 ::


“Fathi, cuba sambung ini. Satu, dua, tiga…,” cik Anis cuba menyoal anak saudaranya yang comel itu. Umurnya baru menjangkau setahun. Namun, subhanallah sangat pintar orangnya.

“empat, lima, enam, tu..juh, la..pan, shembilan, she..puluh!!!,” jawab Fathi sambil menepuk tangan.

Mulutnya herot-merot, menjawab soalan cik Anis dengan bersungguh-sungguh. Walaupun herot-merot mulutnya, tapi kepelatan dalam tuturannya masih kedengaran.

***************



“Eh, Qaseh dah pandai masak nasi ayam ke? Siapa yang ajar? Kalah akak dah ni,” seloroh Kak Mira kepada adiknya, Qaseh.

“Akak ni. Pandai-pandai je. Malulah Qaseh. Macam tak biasa je. Orang duduk oversea mestilah pandai masak. Kalau tak pandai kak, mati kitorang kebuluran. Hehe,” jawab Qaseh bersahaja.

    

***************
Hari ke hari, semakin ramai cerdik pandai yang wujud di alam fana ini. Tengok sahaja keputusan pepriksaan di Malaysia; UPSR, PMR mahupun SPM pasti akan meningkat setiap tahun.

“Menurut analisis Kementerian Pelajaran Malaysia, keputusan peperiksaan SPM pada tahun ini adalah yang terbaik sepanjang lima tahun ini!”


Memang seronok kan apabila dapat kuasai sesuatu bidang yang dahulunya kita tak tahu pun.

Tidak kisahlah ilmu apa sahaja pun; menjahit, memasak, baking, organic chemistry, biology, anatomy, histology, physics, ilmu hadith, ulum Al-Quran, tajwid dan lain-lain. Kerana ilmu itu luas, ilmu itu kita akan perolehi dari sesiapa sahaja, dari mana sahaja.

Namun, disebalik kejayaan kita menguasai ilmu itu, ada sesuatu yang kadangkala kita ambil remeh, dan enteng tentangnya.

Dan boleh jadi juga atas sebab inilah kejayaan kita hanyalah atas kertas; tiada makna, tiada berkat!

Eh! Mengapa begitu ??

Mungkin dalam fikiran anda sama dengan apa yang ada dalam fikiran saya, yakni menghormati guru^^
“Bagai lilin membakar diri,
Menerangi kegelapan hari,
Kau curahkan bakti dan budi,
Jasamu tiada pengganti”
Sebelum ini, pada saya perkataan ‘guru’ itu hanya layak untuk mereka yang mengajar saya di sekolah, universiti, atau mana-mana institusi pengajian.

Tetapi, baru saya tersedar bahawa ‘guru’ itu bukan setakat mereka tetapi orang yang mengajar kita sesuatu benda yang baru. Jom, dengar cerita imam syafie^^


Pada suatu hari, sedang Imam Shafie memberi kuliah kepada ribuan pelajar-pelajarnya, masuklah seorang badwi yang amat comot serta amat busuk sekali. Melihat sahaja badwi itu masuk, Imam Shafie lantas berhenti daripada memberi kuliah dan menerpa badwi itu serta memeluknya dengan erat. Tergamam anak muridnya melihatkan perlakuan Imam Shafie sedemikian. Selesai sahaja memberi kuliah, maka bertanyalah anak muridnya kepada Imam Shafie perihal kenapa dia memeluk badwi tersebut. Lalu Imam Shafie berkata bahawa walaupun badwi itu busuk dan comot, tetapi badwi itu ialah gurunya. Sebab itu dia memeluk badwi tersebut sebagai cara menghormati guru. Makin terpegun pelajar-pelajarnya apabila diberitahu tentang badwi yang jahil itu menjadi guru Imam Shafie. Sekali lagi mereka bertanya tentang apakah yang diajarkan oleh badwi itu kepada Imam Shafie?

Jawab Imam Shafie " Pada suatu hari, sedang aku menulis kitab fekah, aku mempunyai satu masalah iaitu bagaimanakan nak mengenali dan membezakan di antara anjing yang cukup umur dengan anjing yang belum cukup umur. Lalu aku fikir tentu badwi tau kerana badwi banyak memelihara ajning untuk mengawal kambing-kambing mereka. Aku pun bertanya hal tersebut kepada badwi yang ku peluk tadi. Badwi itu menerangkan bahawa anjing yang cukup umur mengangkat sebelah kaki belakang apabila kencing, manakala anjing yang tidak cukup umur tidak mengangkat kakinya bila kencing. Dengan panduan badwi itulah, maka aku dapat menyiapkan kitabku itu"



Hebatkan imam syafie? Sampaikan orang yang mengajar kepadanya tentang anjing pun, beliau sangat menghormatinya. Beliau juga sangat menghormati gurunya, Imam Malik walaupun Imam Malik sudah meninggal dunia.

Sebagai bukti, beliau tidak akan membaca qunut apabila sembahyang subuh di tepi makam Imam Malik. Hal ini kerana, bagi mazhab Imam Malik tiada doa qunut dalam subuh, tetapi bagi mazhab Syafie ada doa qunut dalam subuh. Selain itu, Imam Syafie juga tidak tidur dengan menghalakan kaki ke rumah Imam Malik!

Subhanallah, masyaAllah. Hormatnya Imam Syafie kepada guru-gurunya!
the truth kan

Namun, fenomena ini sangat berbeza sekarang. Hormati guru dianggap perkara enteng.
Guru dianggap orang-orang biasa sahaja. Sedangkan guru itu adalah yang menyampaikan ilmu kepada kita.

Fenomena pancitkan tayar kereta guru, calarkan kereta guru, mengumpat guru, memanggil guru dengan nama sahaja (tanpa ada gelaran cikgu, doktor dll) atau menggunakan panggilan yang buruk adalah sesuatu yang patut kita hindari.

Sahabat, 
kita semua adalah pemuda yang bakal mencorakkan masa depan Islam dan negara.
InsyaAllah, dengan izin dan kehendak Allah, kita semua adalah pemuda yang bakal dihormati masyarakat, bakal diberi sepenuh kepercayaan oleh masyarakat, bakal menegakkan Islam di muka bumi ini. 

Jadi, mari kita sama-sama memperbaiki diri, semoga jadi insan yang sentiasa diredhai Allah.
Sesungguhnya, Allah Itu Dekat (A.I.D)
[Al Baqarah: 186 ]

- by muslimahfavouriteAllah :)

No comments:

Post a Comment