Thursday 24 May 2012

Yang Dunia Dikejar, yang Akhirat Berciciran.

-bismillah-


cerita sempoi penuh makna untuk semua DOMErs yang baru tamat semester 2. moga cuti sementara ini sangat2 produktif , di sisi Allah !

Arakian, maka tersebutlah kisah si Mamat Songel yang duduk jauh di pelusuk antartika sana. Hidupnya sangat sempoi, siang hari makan, malam hari tido, tapi yang paling penting, Mamat Songel akan bukak fesbuk untuk chatting dengan Maimunah anak Pakcik Kasim yang tinggal di Hemisfera Selatan itu.


Keletang, keletung, keletang, keletung bunyik Mamat Songel sedang memasak di dapur. Sangat hairan hari itu Mamat Songel sangat rajin memasak di dapur yang bertahtakan kayu sahaja. Ya, Mamat Songel merupakan seorang yang dhoif, tapi beliau mempunyai sebijik laptop berjenanama Asis yang digunakan khas untuk mengorat Maimunah di fesbuk. 

Sanggup dia berkorban duit yang diberi setiap bulan oleh Pusat Zakat Antartika semata-mata untuk Maimunah. Tidak kisah hidupnya hanya makan tikus goreng tempura atau lipas masak masala sahaja, asalkan Maimunah dia peroleh. Hehh.

Hidup Mamat Songel walaupun kelihatan dhoif yang amat, namun dia sentiasa disinari cahaya laptop tatkala Maimunah appeared online di fesbuk, seronok bebenor Mamat Songel kalau lihat Maimunah online. Terasa oleh Mamat Songel bahawa hidupnya itu sudah terang benderang oleh ayat-ayat cintan cintun si Maimunah tu. Mamat Songel teruskan kehidupannya yang disinari kehidupan duniawi semata.

Maimunah is online~

Hari itu, Maimunah langsung tidak online fesbuk, mahupun mengupload gambar di instagram, Mamat Songel duduk tersondol di bahu sofa kayu buatan sendiri itu. Malam makin gelap, bulan makin terang, Mamat Songel berputus asa, lantas menutup laptopnya dan tidur berbalutkan selimut putih buatan bangladesh sambil menekup muka dengan bantal dan menangis tersesak-esak dek keranan rindukan Maimunah.

***

Pagi 20 September, sudah seminggu Mamat Songel tidak melihat Maimunah online di fesbuk, hatinya kini punah kerana terasa tidak lagi dihargai, lalu dia pun pergi memanjat gunung daik bercabang tiga, niat di hatinya untuk mengkholaskan hidupnya. Isk isk isk.. 


Dia menangis, Pak Mat Telo yang melihat telatah Mamat Songel itu dari jauh terus berlari sepenuh jiwa untuk mendapatkan Mamat Songel, mereka memulakan konversasi, Mamat Songel menceritakan segalanya. . .

"Begini. alkisah, berlakulah satu keadaan menimpa empunya diri. begini dan begitu. itulah yang terjadi" luah Mamat Songel dengan nada sedih bagai Samsudin dalam seniman bujang lapok.

Setelah mendengar luahannya, Pak Mat Telo yang selalu mengikuti tarbiyah itu lantas menasihati Mamat Songel,
manusia yang mencari keterangan hidup disebalik larangan Allah hanya akan menjumpai jalan gelap, biarpun kita rasa hidup kita ni sentiasa bersinar, tapi kalau cahaya yang menyinari itu bukannlah cahaya Allah, cahaya apalagi kalau bukan cahaya api neraka yang dibawa syaitonirojim itu. 

Hidup yang terasa cerah, perlu juga disuluh cahaya Ilah supaya terpandu kita ke jalanNya yang benar. Selepas termakan racun dunia, carilah penawar dari si DIA. Jangan sampai ajal nanti baru nak menyesal, ajal tu akan datang secara tiba-tiba, dan kehidupan itu hanya sekejap,
sambung Pak Mat Telo lagi. 


Tersentap Mamat Songel selepas dibacakan ayat 64 surah Al-Ankabut kepadanya:

   "Dan tiadalah kehidupan dunia ini melainkan senda gurau dan main-main. Dan sesungguhnya akhirat itulah yang sebenarnya kehidupan, kalau mereka mengetahui


(Al-Ankabut ayat 64)

Mamat Songel terkaku diam, lantas dia menangis teresak2, kerana selama ini dia tidak pernah berada dia jalan yang benar, hidupnya hanya diberikan sepenuh jiwa untuk mengejar dunia (Maimunah), kini Maimunah tiada di sisi, yang ada hanya Illahi... 

Dia tersedar dari cahaya dunia yang meneranginya, kini, Cahaya Robbul Izzah mula menyinari hidupnya. =)

Mamat Songel is offline.


- by John Trovolda
untuk sahabat 
http://cahayasipemburu.blogspot.com/2012/05/nak-berjalan-kenalah-pakai-lampu-suluh.html

No comments:

Post a Comment