Thursday 24 May 2012

Ini Baru Dinamakan Cuti Semester!

-bismillah-

editor's note:
jom lapangkan masa, bacalah perkongsian dan pesanan dari sahabat akhawat sebelum bercuti panjaang :)
bacalah sebelum hari pertama cuti kalian bermula, sebelum apa2 langkah ke luar rumah dijejak.
bacalah sebelum terlambat. moga diberi kesempatan dan keberkatan dalam setiap tindakan.

tika celik mengimpikan Syurga, maka tidur juga biar bermimpikan Syurga!
***

assalamualaikum..

alhamdulillah semua dah habes exam..

apapun keputusan percayalah itulah yang terbaik,

mungkin bukan hari ini rezeki kite,mungkin bukan waktunya sekarang..

Allah itu Maha Adil..

Allah bagi kepada yang betul-betul layak sekarang..

layak menerima ujian kejayaan dan kegagalan..


mungkin Allah tak bagi kite kejayaan sekarang sebab Allah nak tunjuk..
bila kita di bawah siapa yang menyokong kite,
bila kite jatuh sape yang tolong angkatkan,
bila tangan kite lemah sape yang tolong genggamkan,
bila kita gundah siapa yang menyenangkan..

dan mungkin juga kita tidak mampu menerima ujian kejayaan itu,
kerana Dia tahu Riak kita akan menjadi Tuhan,
kerana Dia juga Tahu Takbur kita akan menjadi Raja...
percayalah..Dia Maha Tahu..

jadi sempena cuti sem musim panas ini, sudah pasti ramai sahabat2 yang akan keluar melancong, berjaulah.. tak kurang jugak yang stay kat Irbid saja..

sahabat2 tahu tak ?

perkara yang kita kurang sedar betapa kita ini bertuah,, dikelilingi orang yang sentiasa akan bermsafir tatkala tiba musim cuti.. tahukah kalian apa peluang keemasan yang kita boleh dapat ?

hehe. bukan setakat ole-ole dari kawan2 kite,senior mahupun hadiah keychain dari Turkey, mahupun jubah dari Mekah..

tapi saya mahu menyeru kita semua sama-sama merebut peluang untuk meminta didoakan kepada sahabat2 atau teman2 yang kite kenali sepanjang kepemergian depa atau sepanjang permusafiran mereka..
kerana...
"..Doa orang musafir antara Doa yang mustajab.."

saya ade satu kisah benar. kisah bekas pelajar Muktah.

beliau tidak mempunyai sebarang sijil yang boleh melayakkan dia diterima ke Muktah. tetapi dia hanya mempunyai Ilmu yang dipelajarinya di pondok. kerana sistem pondok yang tidak menyediakan sebarang sijil yang boleh 'dipakai'... dia berazam walaupun dia kemungkinan tidak akan diterima oleh pihak universiiti. beliau sangat bertekad untuk memasuki Univ Muktah.

sepanjang perjalanan beliau ke bumi Jordan, dia tidak pernah berhenti berdoa dalam perjalanan. Beliau tidak tidur lena melainkan terlelap.

Berdoa dan terus berdoa.
Berdoa dan terus berdoa.
Berdoa dan terus berdoa.
kerana dia yakin..."doa si musafir adalah doa yang mustajab.." ...
setelah menjalani ujian kemasukan, alhamdulillah. dia diterima masuk! sedangkan, beberapa sahabatnya yang lain yang memiliki 'sijil' tidak mendapat peluang tersebut. urusan kemasukan beliau berjalan lancar, dan alhamdulillah beliau sekarang telah pun lulus cemerlang dari Univ Muktah dengan satu tahun lebih awal daripada tarikh jangkaan pada awalnya...hebat kan ?

jadi, saya kira... lepas nie, kalau ada sahabat2 kite yang nak musafir, lebih-lebih lagi yang nak pi umrah... perkara pertama yang perlu kite mintak adalah doa...

mohonlah ape saja!
lulus exam, ade rezeki nak pi umrah macam depa jugak,
cepat kawen, jadi anak soleh/solehah, dapat grad dengan jayanya selama 5 / 6 tahun kat JUST, nak kumpul emas banyak2, nak jodoh yang soleh dan solehah... nak balek raye same2 tahun nie... dan banyak lagi kite boleh mintak sahabat2 kite doakan...

gunalah peluang ini, sahabat!

bukan hanya ole-ole, bukan buah-buahan, jaket kulit buatan turkey, bukan kicap malaysia (hehe), bukan sekadar budu(hihi)...

 tapi sertakan juga lah kiriman doa pada sahabat yang bermusafir :)

dan bagi yang tidak bermusafir...
manfaatkan cuti masing2... cuba kita muhasabah... cuba bayangkan... jika kita pulang ke malysia, apakah yang kite ingin bawakan untuk mak ayah kite?

cukupkah sekdar halawiyat ?
coklat Pak cik Zam Zam ? jubah balad? coklat Bon-bon dari Aqabah ?
kacang pestacio Mat3am Jmaiah...?
semestinya tidak... bukan itu sahaja.
jadi, manfaatkan cuti ini untuk perkara selain movie marathon dan aktiviti yang sewaktunya... dan saya kira time cutilah fatrah terbaik untuk memantapkan skill masakan syabab-akowat... dan tak kurang juga skill photoshop dan sewaktu dengannya... skill tajwid bagi yang masih berkesempatan ke markaz hafsah untuk marathon "tahsin Tajwid'...
ilmu apa nak ajar anak2 generasi baru nanti, wahai ibu, wahai ayah ??? sekadar ilmu histology, ilmu organic chemistry, anak lari!!!
nauzubillah. :)
jom pastikan masa yang tinggal lebih kurang 2 bulan sebelum kebanyakkan kite pulang ke Malysia... membawa sesuatu yang baru pada diri kita... itulah yang lebih menyejukkan mata serta hati ibu dan ayah kite... perubahan dari segi ibadah dan kematangan sebagai anak... bukan niat menunjuk tetapi sebagai tiket kepercayan kepada ibu dan ayah kite bahawa dento ataupun medico students dari middle eat adalah berbeda sekali dengan yang lain !!
so manfaatkan cuti ini sebaik mungkin untuk cuba memenuhi 'lists' kite yang kite telah listkan semasa awal2 kite sampai dulu... kerana ape? kerana ini adalah cuti terakhir untuk kite grab sedikit sebanyak added values (x-factors / nilai tambah)  kat sini sebelum kite kembali disibukkan dengan urusan exam dan pelajaran musim panas yang 'warm'... hehe..

sempena permusafiran saya kali ini, akhir kata saya mohon maaf jika ada salah silap sepanjang menjadi sebahgian daripada yang bernaung di bawah "kubah' ini. saya manusia biasa. dan sahabat2 juga manusia biasa. sama-sama kita maafkan satu sama lain. dan smaa2 kita mendoakan satu sama lain. halalkan segala tunjuk ajar.
insyaAllah we are the dento/medico to-be for the sake of Allah!
ameen.
 "...YA Allah lapangkan dada kami seperti mana Engkau lapangkan, bukakanlah bagi kami pintu fahaman nabi2 serta hafalan para rasul..dan tunjukkilah kami jalan yang lurus, jalan yang Engkau redhai..ameen ya Rabb!.."
***
i'm among one of you under this DOME.
let's make our DOME stronger for our UMMAH.
InsyaAllah : ) ameen ya Rabb..
- by 3A

No comments:

Post a Comment