Thursday, 31 May 2012

Raikan Fitrah; Ilmu dan Kematangan

-bismillah-

cuti semester. masa untuk diri sendiri, masa untuk mencari semula kekuatan dan tenaga yang seakan kering dek berjuang dalam menuntut ilmu.
pernah terfikir bila pula masa yang perlu diluangkan untuk masa depan ? :)
ehem. tuned minda untuk kematangan. bukan suka suka post ini dikarang oleh sahabat kita. ada mesej penting buat bakal penggerak bahtera ummah sekalian.


K.A.H.W.I.N

(krik... krik... krikk...)
Bila sebut pasal ni,
Teringat zaman kecik-kecik dulu..
Masa tu, kakak sibuk solekkan saya, pakai baju cantik-cantik
Nak main kahwin-kahwin dengan jiran.
Waktu tu, untuk budak berusia 6 tahun,
Kahwin ni hanyalah pakai cantik-cantik dan duduk bersanding...

... krik3 ...

Aish, rupa-rupanya kahwin ni tak semudah tu... kan?

“Kenapa tiba-tiba cakap pasal kahwin ni? 
Nak suruh DOMErs kahwin awal ke?”
Eh, tak. Bukan semudah dan se-simple itu permikiran kita.

Tapi, bila tiba masa sahabat-sahabat saya nak kahwin, saya gembira ja.
Sebab masing-masing Allah dah tetapkan masa yang terbaik.
Betul kan?

Cuma, tulisan saya ini untuk saya berkongsi rasa.
Yelah, isu ni bermula semenjak menjejakkan kaki ke Bumi Urdun ni.
Entah mengapa 
tak henti-henti jadi perbualan, 
biarpun bukan seorang dua yang melarikan diri daripada memikirkannya... 
entah sampai bila mahu melarikan diri ya?


Pada saya, tak salah bila nak berbicara soal ni, 
cuma adakah cukup sekadar :

“ Kalau boleh aku nak engineer.. tak nak doctor,busy.Dentist tak pe..boleh tahan lagi..”

“bakal zaujah ana, mesti pandai buat kerja rumah, masak…”

“saya nak yang beriman, yang mampu jadi Imam saya sampai syurga…!”

“ nak kahwin awal lah, boleh jaga hati...”


Adakah cukup sekadar berbicara begini sahabat2ku ?
Sudah tentu tidak!
 


***

MATLAMAT HIDUP
Diciptakan manusia, bukan nya sia-sia. Allah s.w.t telah berfirman dalam Al Quran.
Saya yakin semua sahabat-sahabat saya tahu:
*Hamba
*Khalifah

Dan semua ini untuk capai MARDHATILLAH, 
atau dalam kata-kata yang lebih indah : CINTA ILAHI

Matlamat kita besar
Perjanan kita masih panjang
Tak salah kalau kita cuba luaskan skop pemikiran kita.

Kahwin
Adakah sekadar berlandaskan cinta antara dua insan?

***********************************************************************

Syukur, kagum, melihat sahabat-sahabat, yang sudah mula bercakap
Tentang Baitul Muslim : Rumahtangga Muslim

Cakap mereka bukanlah tin kosong!


Tapi,
Apa yang mereka fikirkan,
betapa pentingnya soal pendidikan anak-anak...
Untuk melahirkan generasi yang unggul...

Sahabat,
Mereka, bukan membicarakan soal cinta pada manusia yang bergelar Adam dan Hawa
Tapi cinta pada ISLAM itu sendiri
Mereka memikirkan masa depan Ummah!

Dan bila kita berbicara tentang isu ini, mari muhasabah diri kita kembali.

Sudah mampukah kita untuk mendidik generasi akan datang, 
andai diri kita sendiri pun masih lagi terkapai-kapai?
Cuba kita tengok balik solat kita?
Ilmu Fardhu ain kita? 
Mampu ke nak memikul tanggungjwab sebagai ketua keluarga?
Al-Quran kita?
Akhlak kita bagaimana? Pemarah? Merajuk?

Subhanallah, banyak lagi perkara yang kita perlu islahkan pada diri kita.

i may not get the most pious spouse, but i do all these to earn the Jannah^^
where i believe the promised pious spouse is waiting for me :)
check it out here :D [2:25]

Saya kagum bila melihat video yang DOMErs hasilkan
“Sebelum Aku Terima Nikahnya…”

Video ini menggambarkan, betapa pentingnya kita persiapakan diri, bermula dari sekarang.
Saya menanti kesinambungan video ini… ^^

Menjadi soleh dan solehah bukan sekadar untuk dapatkan yang solehah dan soleh
Tapi, untuk mendapatkan pandangan Allah swt, Cinta Ilahi
Dan daripada tu, insyaALLAH, Allah akan kurniakan insan yang terbaik untuk kalian.
Yang akan sama-sama memikul tanggungjawab sebagai ummah Islam.


Memetik kata-kata seorang sahabat,
"dua insan ini dalam perjalanan menuju ke syurga, pada satu titik kehidupan mereka akan bertemu, dan meneruskan perjalanan ke syurga... bukanlah apabila sudah bertemu baru berfikir memacu berlayar ke syurga, kerana jika ditakdirkan tidak bertemu maka tiadalah permulaan pelayaran ke syurga! nauzubillah..."
***

Syeikh Yusuf Al- Qaradhawi menulis dalam kitabnya Al-Usrah Kama Yuriduha Islam ,
Perkahwinan membawa matlamat meluaskan agama Islam. Maka, suatu rumahtangga perlu memiliki ciri-ciri Islam…”
Justeru, hiasilah diri kita dengan ciri-ciri Islam, bermulalah dari sekarang.
Bila disebut tentang perubahan, ia adalah satu proses,
Dan proses bukanlah mengambil masa yang singkat.
Proses bermula dengan ilmu dan istiqamah.
Bukan melarikan diri kerana takutkan bayangan kematangan dan tanggungjawab hari depan !

Akhirnya,
tak salah untuk berbual tentang isu ini,
Tapi biarlah ada kesan baik pada diri.
Kesan baik pada pendengar.


"Bukan sekadar menambahkan bunga di taman hati tapi turut berbuah keinsafan dan keimanan pada Ilahi."

“Wahai orang-orang beriman! Bertakwalah kepada Allah dan carilah wasilah yang dapat mendekatkan diri kepadaNya, dan berjihadlah di jalanNya, agar kamu beruntung” [5:35]

InsyaAllah, moga kita menjadi insan bertaqwa, tanpa mengira status ^^

-nukilan : Nurul Solehah
*Maaf jika ada kekhilafan pada tulisan ini, sekadar pandangan peribadi.


Thursday, 24 May 2012

Ini Baru Dinamakan Cuti Semester!

-bismillah-

editor's note:
jom lapangkan masa, bacalah perkongsian dan pesanan dari sahabat akhawat sebelum bercuti panjaang :)
bacalah sebelum hari pertama cuti kalian bermula, sebelum apa2 langkah ke luar rumah dijejak.
bacalah sebelum terlambat. moga diberi kesempatan dan keberkatan dalam setiap tindakan.

tika celik mengimpikan Syurga, maka tidur juga biar bermimpikan Syurga!
***

assalamualaikum..

alhamdulillah semua dah habes exam..

apapun keputusan percayalah itulah yang terbaik,

mungkin bukan hari ini rezeki kite,mungkin bukan waktunya sekarang..

Allah itu Maha Adil..

Allah bagi kepada yang betul-betul layak sekarang..

layak menerima ujian kejayaan dan kegagalan..


mungkin Allah tak bagi kite kejayaan sekarang sebab Allah nak tunjuk..
bila kita di bawah siapa yang menyokong kite,
bila kite jatuh sape yang tolong angkatkan,
bila tangan kite lemah sape yang tolong genggamkan,
bila kita gundah siapa yang menyenangkan..

dan mungkin juga kita tidak mampu menerima ujian kejayaan itu,
kerana Dia tahu Riak kita akan menjadi Tuhan,
kerana Dia juga Tahu Takbur kita akan menjadi Raja...
percayalah..Dia Maha Tahu..

jadi sempena cuti sem musim panas ini, sudah pasti ramai sahabat2 yang akan keluar melancong, berjaulah.. tak kurang jugak yang stay kat Irbid saja..

sahabat2 tahu tak ?

perkara yang kita kurang sedar betapa kita ini bertuah,, dikelilingi orang yang sentiasa akan bermsafir tatkala tiba musim cuti.. tahukah kalian apa peluang keemasan yang kita boleh dapat ?

hehe. bukan setakat ole-ole dari kawan2 kite,senior mahupun hadiah keychain dari Turkey, mahupun jubah dari Mekah..

tapi saya mahu menyeru kita semua sama-sama merebut peluang untuk meminta didoakan kepada sahabat2 atau teman2 yang kite kenali sepanjang kepemergian depa atau sepanjang permusafiran mereka..
kerana...
"..Doa orang musafir antara Doa yang mustajab.."

saya ade satu kisah benar. kisah bekas pelajar Muktah.

beliau tidak mempunyai sebarang sijil yang boleh melayakkan dia diterima ke Muktah. tetapi dia hanya mempunyai Ilmu yang dipelajarinya di pondok. kerana sistem pondok yang tidak menyediakan sebarang sijil yang boleh 'dipakai'... dia berazam walaupun dia kemungkinan tidak akan diterima oleh pihak universiiti. beliau sangat bertekad untuk memasuki Univ Muktah.

sepanjang perjalanan beliau ke bumi Jordan, dia tidak pernah berhenti berdoa dalam perjalanan. Beliau tidak tidur lena melainkan terlelap.

Berdoa dan terus berdoa.
Berdoa dan terus berdoa.
Berdoa dan terus berdoa.
kerana dia yakin..."doa si musafir adalah doa yang mustajab.." ...
setelah menjalani ujian kemasukan, alhamdulillah. dia diterima masuk! sedangkan, beberapa sahabatnya yang lain yang memiliki 'sijil' tidak mendapat peluang tersebut. urusan kemasukan beliau berjalan lancar, dan alhamdulillah beliau sekarang telah pun lulus cemerlang dari Univ Muktah dengan satu tahun lebih awal daripada tarikh jangkaan pada awalnya...hebat kan ?

jadi, saya kira... lepas nie, kalau ada sahabat2 kite yang nak musafir, lebih-lebih lagi yang nak pi umrah... perkara pertama yang perlu kite mintak adalah doa...

mohonlah ape saja!
lulus exam, ade rezeki nak pi umrah macam depa jugak,
cepat kawen, jadi anak soleh/solehah, dapat grad dengan jayanya selama 5 / 6 tahun kat JUST, nak kumpul emas banyak2, nak jodoh yang soleh dan solehah... nak balek raye same2 tahun nie... dan banyak lagi kite boleh mintak sahabat2 kite doakan...

gunalah peluang ini, sahabat!

bukan hanya ole-ole, bukan buah-buahan, jaket kulit buatan turkey, bukan kicap malaysia (hehe), bukan sekadar budu(hihi)...

 tapi sertakan juga lah kiriman doa pada sahabat yang bermusafir :)

dan bagi yang tidak bermusafir...
manfaatkan cuti masing2... cuba kita muhasabah... cuba bayangkan... jika kita pulang ke malysia, apakah yang kite ingin bawakan untuk mak ayah kite?

cukupkah sekdar halawiyat ?
coklat Pak cik Zam Zam ? jubah balad? coklat Bon-bon dari Aqabah ?
kacang pestacio Mat3am Jmaiah...?
semestinya tidak... bukan itu sahaja.
jadi, manfaatkan cuti ini untuk perkara selain movie marathon dan aktiviti yang sewaktunya... dan saya kira time cutilah fatrah terbaik untuk memantapkan skill masakan syabab-akowat... dan tak kurang juga skill photoshop dan sewaktu dengannya... skill tajwid bagi yang masih berkesempatan ke markaz hafsah untuk marathon "tahsin Tajwid'...
ilmu apa nak ajar anak2 generasi baru nanti, wahai ibu, wahai ayah ??? sekadar ilmu histology, ilmu organic chemistry, anak lari!!!
nauzubillah. :)
jom pastikan masa yang tinggal lebih kurang 2 bulan sebelum kebanyakkan kite pulang ke Malysia... membawa sesuatu yang baru pada diri kita... itulah yang lebih menyejukkan mata serta hati ibu dan ayah kite... perubahan dari segi ibadah dan kematangan sebagai anak... bukan niat menunjuk tetapi sebagai tiket kepercayan kepada ibu dan ayah kite bahawa dento ataupun medico students dari middle eat adalah berbeda sekali dengan yang lain !!
so manfaatkan cuti ini sebaik mungkin untuk cuba memenuhi 'lists' kite yang kite telah listkan semasa awal2 kite sampai dulu... kerana ape? kerana ini adalah cuti terakhir untuk kite grab sedikit sebanyak added values (x-factors / nilai tambah)  kat sini sebelum kite kembali disibukkan dengan urusan exam dan pelajaran musim panas yang 'warm'... hehe..

sempena permusafiran saya kali ini, akhir kata saya mohon maaf jika ada salah silap sepanjang menjadi sebahgian daripada yang bernaung di bawah "kubah' ini. saya manusia biasa. dan sahabat2 juga manusia biasa. sama-sama kita maafkan satu sama lain. dan smaa2 kita mendoakan satu sama lain. halalkan segala tunjuk ajar.
insyaAllah we are the dento/medico to-be for the sake of Allah!
ameen.
 "...YA Allah lapangkan dada kami seperti mana Engkau lapangkan, bukakanlah bagi kami pintu fahaman nabi2 serta hafalan para rasul..dan tunjukkilah kami jalan yang lurus, jalan yang Engkau redhai..ameen ya Rabb!.."
***
i'm among one of you under this DOME.
let's make our DOME stronger for our UMMAH.
InsyaAllah : ) ameen ya Rabb..
- by 3A

Yang Dunia Dikejar, yang Akhirat Berciciran.

-bismillah-


cerita sempoi penuh makna untuk semua DOMErs yang baru tamat semester 2. moga cuti sementara ini sangat2 produktif , di sisi Allah !

Arakian, maka tersebutlah kisah si Mamat Songel yang duduk jauh di pelusuk antartika sana. Hidupnya sangat sempoi, siang hari makan, malam hari tido, tapi yang paling penting, Mamat Songel akan bukak fesbuk untuk chatting dengan Maimunah anak Pakcik Kasim yang tinggal di Hemisfera Selatan itu.


Keletang, keletung, keletang, keletung bunyik Mamat Songel sedang memasak di dapur. Sangat hairan hari itu Mamat Songel sangat rajin memasak di dapur yang bertahtakan kayu sahaja. Ya, Mamat Songel merupakan seorang yang dhoif, tapi beliau mempunyai sebijik laptop berjenanama Asis yang digunakan khas untuk mengorat Maimunah di fesbuk. 

Sanggup dia berkorban duit yang diberi setiap bulan oleh Pusat Zakat Antartika semata-mata untuk Maimunah. Tidak kisah hidupnya hanya makan tikus goreng tempura atau lipas masak masala sahaja, asalkan Maimunah dia peroleh. Hehh.

Hidup Mamat Songel walaupun kelihatan dhoif yang amat, namun dia sentiasa disinari cahaya laptop tatkala Maimunah appeared online di fesbuk, seronok bebenor Mamat Songel kalau lihat Maimunah online. Terasa oleh Mamat Songel bahawa hidupnya itu sudah terang benderang oleh ayat-ayat cintan cintun si Maimunah tu. Mamat Songel teruskan kehidupannya yang disinari kehidupan duniawi semata.

Maimunah is online~

Hari itu, Maimunah langsung tidak online fesbuk, mahupun mengupload gambar di instagram, Mamat Songel duduk tersondol di bahu sofa kayu buatan sendiri itu. Malam makin gelap, bulan makin terang, Mamat Songel berputus asa, lantas menutup laptopnya dan tidur berbalutkan selimut putih buatan bangladesh sambil menekup muka dengan bantal dan menangis tersesak-esak dek keranan rindukan Maimunah.

***

Pagi 20 September, sudah seminggu Mamat Songel tidak melihat Maimunah online di fesbuk, hatinya kini punah kerana terasa tidak lagi dihargai, lalu dia pun pergi memanjat gunung daik bercabang tiga, niat di hatinya untuk mengkholaskan hidupnya. Isk isk isk.. 


Dia menangis, Pak Mat Telo yang melihat telatah Mamat Songel itu dari jauh terus berlari sepenuh jiwa untuk mendapatkan Mamat Songel, mereka memulakan konversasi, Mamat Songel menceritakan segalanya. . .

"Begini. alkisah, berlakulah satu keadaan menimpa empunya diri. begini dan begitu. itulah yang terjadi" luah Mamat Songel dengan nada sedih bagai Samsudin dalam seniman bujang lapok.

Setelah mendengar luahannya, Pak Mat Telo yang selalu mengikuti tarbiyah itu lantas menasihati Mamat Songel,
manusia yang mencari keterangan hidup disebalik larangan Allah hanya akan menjumpai jalan gelap, biarpun kita rasa hidup kita ni sentiasa bersinar, tapi kalau cahaya yang menyinari itu bukannlah cahaya Allah, cahaya apalagi kalau bukan cahaya api neraka yang dibawa syaitonirojim itu. 

Hidup yang terasa cerah, perlu juga disuluh cahaya Ilah supaya terpandu kita ke jalanNya yang benar. Selepas termakan racun dunia, carilah penawar dari si DIA. Jangan sampai ajal nanti baru nak menyesal, ajal tu akan datang secara tiba-tiba, dan kehidupan itu hanya sekejap,
sambung Pak Mat Telo lagi. 


Tersentap Mamat Songel selepas dibacakan ayat 64 surah Al-Ankabut kepadanya:

   "Dan tiadalah kehidupan dunia ini melainkan senda gurau dan main-main. Dan sesungguhnya akhirat itulah yang sebenarnya kehidupan, kalau mereka mengetahui


(Al-Ankabut ayat 64)

Mamat Songel terkaku diam, lantas dia menangis teresak2, kerana selama ini dia tidak pernah berada dia jalan yang benar, hidupnya hanya diberikan sepenuh jiwa untuk mengejar dunia (Maimunah), kini Maimunah tiada di sisi, yang ada hanya Illahi... 

Dia tersedar dari cahaya dunia yang meneranginya, kini, Cahaya Robbul Izzah mula menyinari hidupnya. =)

Mamat Songel is offline.


- by John Trovolda
untuk sahabat 
http://cahayasipemburu.blogspot.com/2012/05/nak-berjalan-kenalah-pakai-lampu-suluh.html